Analys – Norwegian Finance Holding ASA (NOFI). Del 1

Först måste jag varna för att jag inte alls är någon bankexpert, utan snarare novis. Bara det är en stor anledning till att ifrågasätta analysen och skapa sig en egen uppfattning. NOFI har rejäl nedsida i värsta utfall vilket manar till ytterligare försiktighet. Det saknas dock troligen inte uppsida och min investering bygger helt enkelt på att jag tror att väntevärdet (snittutfallet) är bra trots allt. För att undvika för stor portföljrisk är min position relativt liten. Hammerinvesting skrev just ett läsvärt inlägg om vikten av rätt positionsstorlekar.

Det händer inte ofta att jag varken köper eller skriver om ett bolag större än small cap – helst betydligt mindre än så. Det senaste stora bolaget jag skrev om var TGS-Nopec (2013) men jag har även varit inne en kort sväng i DNB som handlades till ca 0,8 x EK ett tag. TGS var intressant för att det var en av de attraktivaste och kontracykliska affärsmodellerna jag skådat – samtidigt som oljepriset vacklade. NOFI är inte i någon form av kris för tillfället utan snarare i toppform, och detsamma gäller dess bransch. Det gör att det blir en helt annan femma att trycka in keramiken. Vad vet jag som inte marknaden vet, eller vad missar jag som marknaden vet? Bolaget har dock nyligen (juni 2016) flyttat upp till Oslo börs från norska OTC-listan vilket kan vara en anledning till att det eventuellt är felprissatt. Förhoppningsvis kan någon läsare reda ut vem som har rätt eller fel.

logga

Kurs 74,5 NOK

Marknadsvärde 13,3 mdr NOK

Norweigian Finance Holdings enda uppdrag är att förvalta aktierna i det enda och helägda dotterbolaget Bank Norweigian AS. 

Bank Norwegian startade driften i november 2007 och erbjuder blancolån, kreditkort och depositionskonton (räntekonton), till kunder via internet, på den nordiska marknaden. Bank Norwegian erbjuder, i samarbetet med flygbolaget Air Norwegian, ett kombinerat kreditkort och stammiskort (frequent flyer-kort). Banken startade sin verksamhet i Sverige i maj 2013. I december 2015 lanserade banken blancolån samt depositionskonton i Danmark och Finland. Kreditkort blev lanserat i juni 2016. Strategin baseras på ledande e-handelslösningar, synergier med flygbolaget Norwegian, attraktiva villkor för kunderna, kostnadseffektiv drift och effektiv riskhantering. Banken har vid utgången av Q3 – 2016 en kundstock på totalt 852.600 kunder, fördelat på 609.900 kreditkortskunder, 131.400 lånekunder och 111.300 depositionskunder.

AFFÄRSMODELL

NOFI kan alltså ses som ett komplement till storbankernas verksamhet då de enbart fokuserar på lån utan säkerhet i form av kreditkort, blancolån samt depositioner. Vissa försäkringar säljs också runt produkterna, relaterat till om betalningsförmågan skulle utebli etc. Nästan alla lån ges ut automatiserat och processen ser ut så här. Kunden fyller i en kreditansökan på hemsidan. NOFI skaffar sig automatiskt elektronisk information om kunden från flera olika källor (ex. kreditupplysning) och systemet ger sedan kunden ett automatiserat erbjudande baserat på utfallet i informationen. Det finns dock även en manuell dokumentation av utbetalningarna. Den automatiserade modellen ger också fördelarna av en snabb utbetalning till kunden som kan ha pengarna på kontot inom en timme i bästa fall.

Den höga andelen automatisering gör att bolaget kan hålla ned kostnaderna. Hur många bolag med ett marknadsvärde på nästan 15 mdr NOK kan driva verksamheten med endast ett sextiotal anställda? De låga kostnaderna gör i sin tur att bolaget kan hålla konkurrenskraftiga priser på lån samt ränta på depositioner. Spendera en högre andel på tillväxt i form av marknadsföringskostnader än konkurrenterna och ändå leverera en högre lönsamhet till aktieägarna (ROE ~40%).

skala
Skalfördelarna visualiserade. Lånen har samtidigt under perioden nästan 10-dubblats. Notera de höga kostnaderna för marknadsföring som bolaget kan dra ner på utan tillväxt vid ”steady state”.

SAMARBETET MED AIR NORWEGIAN – EN MARKNADSFÖRINGSEDGE?

Bank Norwegian (BN) har ett avtal med Air Norwegian (f.n. till 2020) och sköter flygbolagets ”stamkundsbonusar” samtidigt som Air Norwegian är största aktieägare i NOFI med 20 % av aktierna. I samband med att du bokar en flygresa på http://www.norwegian.com/se/ kan du välja att bli stammis och samla på dig bonuspoäng vid inköp av en flygresa (och liknande som hotell) som du sedan kan använda som betalningsmedel för nya flygresor framåt. I samband med att du blir stamkund erbjuds du också att blir kredit, låne, eller depositionskund hos BN.

Kreditkortet är väldigt förmånligt för utlandsresenärer som samlar poäng oavsett vad de köper med kortet,  behöver inte betala avgifter vid inköp eller t.ex. kontantuttag utomlands. Automatiskt avboknings- och reseförsäkringsskydd. Inga årsavgifter. Dessutom betalar du ingen ränta om du betalar din faktura inom 40 dagar från inköp. Kortets fördelaktiga villkor skapar goda incitament för flygkunden att även bli kreditkortskund (jag skaffade ett själv). När du väl sedan är kreditkortskund får du fakturor och andra erbjudanden via email om att ta blancolån eller att nyttja deras räntekonton. Fördelar med NOFI:s blancolån är snabba utbetalningstider, konkurrenskraftiga villkor samt inga straffavgifter – om du väljer att betala av skulden innan avsedd återbetalningstid.

Det populära flygbolaget fungerar alltså som en marknadsföringskanal för banken och i utbyte sköter banken flygbolagets stamkunder. Banken behöver alltså inte locka kreditkunder enbart på traditionellt vis utan kan marknadsföra sig via flyg- eller stammis-erbjudanden och därefter ta steget till kredit.

Flygbokning -> potentiell reklam/stamkund -> potentiell kredit/depositionskund. En ulv i fårakläder med attraktiva produkter.

Air har ett väldigt gott rykte och har också fördelen av att vara en lågkostnadsaktör med hög standard på flygplanen som sprider ut sina vingar allt mer globalt med tiden. Vilket gör att nya potentiella marknader kan öppnas upp framåt för NOFI som enbart har fokus på Norden nu. T.ex. börjar flygavgångarna från England och USA bli betydande vilket också är relativt stabila ekonomier som eventuellt kan passa NOFI:s affärsmodell framåt.

NOFI torde också ha en fördel av att rida på det starka varumärket Norwegian. Jag har svårt se att de andra konkurrerande nischbankerna i branschen – så som Collector, Nordax, Komplett och Monobank kan nyttja samma fördelar som NOFI får via samarbetet med Air Norwegian.

MARKNAD

segment
NOFI:s intäkts- och lånefördelning vid Q3 – 2016. Intäkter i Norge 68 %, Sverige 22 % och Norge/Danmark 10 %. Notera de förhållandevis höga initiala nedskrivningarna i Sverige och Norge.

Det tog NOFI 18 månader att nå lönsamhet i Sverige. Danmark och Norge har rivstartat och når lönsamhet inom 12 månader.

marknadnorge
NOFI har 14 % marknadsandel i Norge. Notera dock att NOFI plockar hela 45 % av de nya lånen i Norge under H1 2016. Bolaget ligger på minst 33 % marknadsandel av nya lån sedan 2009. I Sverige uppgick motsvarande siffra till 15 % 2016.

Norden är som sagt bolagets målmarknad i dagsläget och i Norge har man ca 14 % marknadsandel. Den norska marknaden är dessutom under stark tillväxt och NOFI tar en allt större del av den nya lånekakan. Sedan 2009 ligger som vi kan se i diagrammet ovan NOFI:s marknadsandel för nya lån på över 33 %. För första halvåret tog man hela 45 % av marknaden. Då skall man även komma ihåg att i totala blancolån ingår även segment som retail-lån samt leasing;

Retail- loan: An in-store (offline and online) financing solution for store purchases. When a customer choses the retail finance option to finance a purchase, the retail finance company pays the store directly and the customer pays to the retail finance company in instalments over a period of normally up to 36 months

Leasing: Leasing agreements that are capitalized as debt, e.g., financial leases

Retail-lån som Klarna har haft en kraftig tillväxt senaste åren och lär stå för en hyfsad andel av totalen. Så NOFI tar alltså en mycket högre andel av lånen i sin nischmarknad, kreditkort samt ”konsumtionslån”än vad siffrorna visar. Med tanke på att de plockar så stor andel av nya lån finns det alltså goda möjligheter att växa 2-3 x bara i Norge.

kreditkort
Den norska kreditkortsmarknaden växer inte i samma fart som övriga blancolån. Det innebär att det är en betydligt högre tillväxt i övriga lån som ”konsumtions- och retail-lånen” på marknaden.

Sveriges marknad för totala blancolån är ungefär 2,25 x Norges i dagsläget. NOFI är som sagt en färsk aktör i Sverige med endast någon procents marknadsandel, men tar redan 15 % av de nytecknande lånen i nischen. Även här finns alltså en kraftig tillväxtpotential.

Hur stor marknaden är för NOFI i Finland och Danmark har jag inte hittat exakta siffror på men diagrammet nedan avslöjar att Finland har en relativt hög andel blancolån i dagsläget medan Danmark ligger betydligt lägre. Norden ligger f.ö. ganska lågt överlag mot t.ex. USA som har 8 % av totala lån i blanco lån. Dock är vår skuldsättningsgrad i förhållande till årsinkomster betydligt högre.

consumerfinance
Jag tror att siffrorna som är hämtade ifrån NOFI:s noteringsprospekt är något inaktuella. Norge verkar ligga på ca 3 % och Sverige 5 % i dagsläget.

Tittar man på den totala bankmarknaden hamnar Norges andel på runt 1/6-del av Nordens. Sverige 2/6-delar och Danmark samt Finland strax under 3/6-delar ihop.

bankmarknadnorden

Dock är Norge ett rikare land med högre inkomster. Storleken på blacolånen fördelar sig på följande vis i Norden: ”The average loan size is NOK 150,000, SEK 98,000, DKK 69,000 and EUR 12,000 in respective markets”

Slutsatsen är ialf att NOFI har en fortsatt god tillväxtpotential på hemmaplan med en potential på 2-3 x dagens storlek samt att övriga Norden har en marknad som är minst 3 x större än Norges. Hur viktig Air Norwegians marknadsandel och rykte är i de olika länderna är betydligt mer svårförutsebart. Air har betydligt starkast inhemska flyglinjer i Norge följt av Sverige. men en betydande andel utländska flyglinjer från hela Norden, med avgångar från de större flygplatserna.

tillvaxt
NOFI:s tillväxt i form av antal kunder, lån samt depositioner Q2-11 till Q2-16

Siffrorna, riskerna (vilket det inte saknas) , konkurrensfördelarna mm. får betas av i framtida inlägg då det här riskerar att bli en betydligt längre analys än vad min tanke var från början.

 

 

 

 

 

 

16 reaktioner på ”Analys – Norwegian Finance Holding ASA (NOFI). Del 1

  1. Aktieingenjören 23 december, 2016 / 19:43

    Jag älskar siffrorna men jag har svåra att förstå produkte.n Med Fundamentalanalysbloggens bolag brukar det ta mig begravning dagar att fatta vad som är så speciellt med bolagens produkter. Det här är en bransch som är ännu svårare utifrån min egen personlighet. Kreditkorten verkar vettiga men finns det någon läsare som kan bidra med insikt of hur man tänker när man tar lånen?

    • Småbolag & Undantag 24 december, 2016 / 00:50

      Jag har själv svårt att förstå varför man väljer att ta lite större konsumentlån. Men många lever upp lönen varje månad och står utan reserver. Lite oförutsedda utgifter på det, eller kanske en semesterresa lockar och då är det ett snabbt alternativ. Det lustiga är att andelen låntagare under 30 år är i minoritet utan toppar någonstans i medelåldern, medan nedskrivningarna minskar i takt med ökad ålder.

      • Sigge 25 december, 2016 / 05:27

        En stor del är nog för kontantinsatsen vid bostadsköp antagligen så det är väl inte svårt att förstå även om du själv har till den :-)

      • Småbolag & Undantag 25 december, 2016 / 09:47

        Just det. Det är nog korrekt att många tar blancolån till den. Inte det smartaste systemet direkt

  2. Sigge 25 december, 2016 / 17:29

    Om man skulle undvika aktier där man har svårt att förstå att folk använder deras produkter då faller många bort… Hur kan folk vara så dumma att de köper cigaretter, äter usel snabbmat som hamburgare, lägger pengar på meningslösa dataspel, kollar diverse tv-såpor, lägger miljarder på krigsmaterial osv. osv. I samtliga fall finns det bevisligen en marknad och det är väl mer konkurrenssituationen man får bedöma.

    • Aktieingenjören 25 december, 2016 / 19:23

      Förutom konkurrens är jag nyfiken på vad det är som kan förändra trenden. Beroende på demografi och syfte med lånen blir påverkan av en ekonomisk kris väldigt olikartad.

      Är det folk som lånat så att de kan konsumera en månadslön tidigare är risken främst relaterad till sysselsättning. Är det topplån är bomarknaden viktigare o.s.v

      • Småbolag & Undantag 25 december, 2016 / 22:02

        Har tyvärr inte hittat någon information om fördelningen av konsumtionslånen men har en fråga utestående till IR. Det är inte avgörande för mig dock.

      • Aktieingenjören 26 december, 2016 / 12:19

        Det är inte avgörande för mig heller men jag ville förtydliga baserat på Sigges kommentar. Det handlar inte om att jag tycker kunderna är dumma utan om att förstå marknadsmekanismerna. Jag vet t.ex. och att nikotin är vanebildande och att kunder främst börjar i unga år vilket innebär att rökandet bland unga är en indikation på framtida utveckling för tobaksbolag. Så det uppskattas att det finns en fråga inne hos IR.

  3. Joakim 25 december, 2016 / 20:27

    Vad är du intresserad av då? En uppvärdering? Eller är det ett företag som kan fortsätta med tillväxten och hålla sig billigast? I såna fall så lär man ta en stor position i banken. Kanske för tidigt att sia iaf de har den stor vallgraven? Vad tror du?

    • Småbolag & Undantag 25 december, 2016 / 22:03

      Tänkte knyta ihop säcken i del 3 men Sigge sammanfattar det bra nedan.

  4. Sigge 25 december, 2016 / 21:40

    I analysen står det helt riktigt att ”NOFI skaffar sig automatiskt elektronisk information om kunden från flera olika källor (ex. kreditupplysning) och systemet ger sedan kunden ett automatiserat erbjudande baserat på utfallet i informationen.”. Det innebär ju att de stora problemlåntagarna med betalningsanmärkningar försvinner och får leta sig till ännu högre räntor någonstans.

    Precis som du skriver i del 2 så överdriver nog marknaden riskerna. Jag har även aktier i Resurs och tidigare Nordax och får intrycket att det är främst är folk med arbete och bra inkomster som tar (läs får) dessa lån och mycket går nog till kontantinsatser vid bostadsköp och kanske möbler till detta. Kanske är de likadant för kontantinsats till bil, husvagn eller till resor för att hålla jämna steg med kompisarna…

    Kreditrisken uppstår då vid bostadskrasch eller konjunkturnedgång med arbetslöshet men jag tror att risken överdrivs då det inte är de sämst ställda som tar (läs får) dessa lån.

    Mtt intresse i aktien som är ett av mina största innehav är den enorma tillväxten. Nofi växer fantastiskt i 60 % takt men det kommer förstås att sjunka, i procent i alla fall, ju större man blir.
    Vidare har man väldigt låga kostnader förutom för marknadsföring och när/om man väljer att dra ner på det boostar det resultatet mycket. Dessutom är kopplingen till flygbolaget Norweigan intressant de har nu fått tillstånd till nya rutter och om de växer borde kundunderlaget för Nofi öka för deras populära kreditkort. Visst de har bara avtal till 2020 men då de äger 20 % av bolaget är det säkert bara en formalitet med lite omförhandlingar.

    Allt detta med den enorma tillväxten får man nu till p/e 13-14 på resultatet i år och antagligen p/e 10-11 nästa år. Visst inte helt riskfritt men det är det sällan när det är fin potential.

  5. Småbolag & Undantag 25 december, 2016 / 22:15

    Håller med dig i stort. Justerar man för tillväxtkostnaderna för marknadsföring och räknar på ”steady state” sjunker P/E-talet en hel del dessutom.

  6. Sigge 26 december, 2016 / 12:33

    Svar till Aktieingenjören visst är folk dumma om de börjar röka det är väl inget att sticka under stol med så mycket upplysning som finns idag. Dyra lån är väl ok för kontantinsats till bostad men det finansierar nog annat med. Du försöker dig på att se de långa trenderna men på den sikt jag investerar ofta 2-3 år så lär trenden inte ändra sig det gäller att fokusera på rätt saker när man investerar… Då är jag mer vaksam på konkurrenssituationen och så lönsamt som det är lär det dyka upp fler konkurrenter. Men Nofi har en fördel i sin koppling till flygbolaget och sina väldigt låga kostnader förutom för marknadsföring men det senare ger ju den extrema tillväxten med.

Lämna en kommentar