Kort om GIG – Gaming Innovation Group

Kurs: 5,4 NOK

MV: ~4800 mNOK

Nettoskuld: ~530 mNOK

EV: ~5350 mNOK

EV/Sales ~4,3

Jag har missat mycket av igaming-tåget sedan jag sålda Betsson för några år sedan men ett bolag som jag finner intressant är Gaming Innovation Group (GIG). GIG är ett teknologibolag noterat i Oslo med inriktning mot igaming. Bolaget har till skillnad från sina konkurrenter en större exponering mot hela värdekedjan i branschen. GIG har fyra segment;

  • Media – affiliateverksamhet i stil med Catena- eller XL Media.
  • Core – molnbaserad teknikplattform för igaming.
  • Sports and Games – spelutveckling samt oddssättning.
  • Gaming – 7 st operatörer som erbjuder casino, poker och sportsbetting. Varumärken: Highroller, RIZK och Super Lenny b.la.

I och med att man fokuserar på nästan hela värdekedjan kan man skapa synergier och ta betalt av kunden i flera led. Medan en vanlig affiliate i stort sett bara får en andel av spelarens förluster kan GIG slussa vidare kunder till operatörer som använder GIG:s plattform eller till en egen operatör och ta en större andel av kakan än en vanlig affiliate – ända upp till 100 %. Allt annat lika borde GIG kunna betala lite mer för uppköp av nya affiliates vilket skulle göra de mer attraktiva att sälja till.

Core segmentet förser operatörer med den tekniska plattformen som behövs för att driva online-casino och kan vara en snabb och billig väg att komma igång. På grund av sin omsättningsstorlek kan GIG förhandla ner priset mot 3.e part som tillhandahåller sina spel på plattformen mot vad operatören skulle få betala på egen hand. GIG sänker priset för operatören och behåller en del av mellanskillnaden av besparingen själv. Vinst för både operatören och GIG, men förlust för 3.e part om de inte omsätter mer.

Operatören kan också ansluta sig till GIG:s affiliateverksamhet i samband med Core. Således behöver operatören mindre personal, ny kompetens, marknadsföringsinvesteringar samt att de snabbare kommer in i matchen. Eventuellt kan det finnas regleringsrisker här, med hårdare regleringskrav framåt kan varje operatör behöva en egen licens vilket kanske inte vissa av de mindre bolag som annars skulle använda (eller använder) Core idag kan mäkta med. GIG landade precis en fin ny storkund i Hard Rock International och med tanke på hur låg omsättningen för spel är online mot offline borde det finnas potential i segmentet.

För att ytterligare kunna ta betalt av kunden i flera led utvecklar GIG nu sina egna spel samt sätter egna odds vilket skall lanseras innan VM i sommar. Segmentet är fortfarande förlustskapande i mindre utsträckning och i sin linda men har potential om man lyckas. Enkla men populära spel som black jack eller roulette torde inte vara några större problem att ersätta.

Operatörerna levererade -9 mEur i EBITDA 2017 men mycket på grund av skyhöga marknadsföringskostnader i förhållande till omsättningen. Lönsamheten skall börja komma under Q1 när dessa normaliseras.

LEDNING OCH ÄGARE

Vd Robin Reed ryktas vara en utmärkt strateg och har som en kul kuriosa ett förflutet som pokerproffs samt världsmästare i Civilisation 2. Robin äger runt 7 % av bolaget och det går inte att klaga på bolagsbygget såhär långt. Bland storägarna finns även Optimizer Invest ~10 % som även har en större post i Catena. De har spekulerats om en sammanslagning mellan de båda

FINANSIELL UTVECKLING

17
Omsättning per segment 2017
coremedia
Media och Core är troligen bolagets mest värdefulla segment idag där Core har en urstark tillväxt. Nya kunder borde ta ett tag att nå full potential där iom att de startar från noll och sköter marknadsföringen själva.
Q
B2B = Media, Core samt Sports and Games. B2C = Gaming

GIG växer i en rasande fart och har på bara några år gått från noll till att nå en miljardomsättning där nu lönsamheten börjar ta form. Tillväxten har såklart spätt ut antalet aktier men är mycket kraftig även per aktie. Då gaming-segmentet skall börja visa lönsamhet i Q1 gör bolaget runt 40 mEur i EBITDA på helår om man tar Q4 * 4. utan tillväxt (justerat för engångsintäkt om 2 mEur i Q4). Men iom att tillväxten är tresiffrig ser jag möjligheten som god att EV/EBITDA ligger under 10 redan 2018 och sjunker vidare snabbt därefter om tillväxten fortgår, om än i lägre takt. Det är svårt att förutspå underhållscapex och var vissa overheads landar men genom att titta på konkurrenter kan man få ett hum. Även om jag höftar ihop en sum of parts-värdering baserat på konkurrenter tycker jag att det ser hyfsat attraktivt ut om än med stor felmarginal.

Större risker i GIG och spelbranschen överlag är väl regleringar av olika karaktär. GIG har strax under 50 % av intäkterna från reglerade marknader och är beroende av nya licenser. Detsamma kan med hårdare regler framåt även gälla för operatörer som nyttjar deras plattform. Bolaget har kort historik och inga vinster att tala om än men byggs lite amazon-inspirerat med blicken i horisonten för att dominera branschen på sikt.

Jag tycker bolaget ser intressant ut och får de ihop alla delar kan det bli en riktig framgångssaga. Diversifiering är dock inte enbart av fördel trots alla potentiella synergier utan att fokusera på en del i kedjan likt de flesta andra alternativ behöver inte vara negativt. Enbart Media plus Core-segmentet kan möjligen motivera dagens marknadsvärde med marginal dock. Får tacka @henrikinvest för bra input här. Vad är din syn på GIG?

Mer läsning från fundamentalanalysbloggen: http://www.tradingportalen.com/value-investor-v-07-kan-gig-disrupta-branschen/

Annonser

5 thoughts on “Kort om GIG – Gaming Innovation Group

  1. henrikinvest 23 februari, 2018 / 10:22

    Fin sammanfattning tänkte här dela några tankar kring GIG och hur jag ser på värderingen.

    Sum of the parts värdering GIG

    Det är väldigt svårt att sätta några exakta värdering då det är så många moving parts men jag tycker ändå det är intressant att försöka göra en värdering mellan tummen och pekfingret för att visa vilka värden som finns. Har delat upp bolaget i fyra delar. 1. GIG Gaming, 2. GIG Media 3. Coreplattformen 4. Sports + Games

    1. GIG Gaming (Operatörerna). Jag värderar GIG Gaming till ca 2miljarder NOK: GIG har 7 st brands igång i dagsläget, exakt hur fördelningen är mellan brandsen är svårt att säga men deras starkaste brand är ”gamification” brandsen Rizk, Highroller och Kaboo. Vi vet även att GIG betalade 750milj för Betit brandsen (Kaboo, Thrills, Superlenny) 2016. Sedan dess har mycket hänt och det har varit rejäl omsättningstillväxt även om Betit brandsen kanske inte gått fantastiskt men det var viktigt att få med Optimizer på tåget.
    Ca 100% Omsättningstillväxt under 2017 med starkt Q4. Då ska vi komma ihåg att dom först launcha Highrollerbrandet i slutet av Q4 vilket kommer att boozta siffrorna rejält framöver. Hade redan visat lönsamhet vid en lägre marketingspend på säg 35-40% av Rev, (53% i Q4). Storleksmässigt ungefär som Mr Green, sämre lönsamhet men högre tillväxt.

    2. GIG Media (Affiliates). Om vi ser till Q4 så hade man 35200 FTD vilket är ungefär 1/3 av CTM som värderas till runt 7miljarder SEK. Oms på 8.5milj EURO med en EBITDA marg på 61%. Tillväxten yoy sett till Q4 till stor del pga av förvärv var totalt 204% varav den organiska tillväxten var fina 41%. Jämför man rakt av med CTM har faktiskt GIG lite finare nyckel även om CTM kanske förtjänar en liten premium för det M&A monster som dom är. Men viktiga nyckeltal här är: 41% Organiskt tillväxt, 74% intäkter från revshare samt 61% EBITDA marginal, alla starkare än CTM. Jag värderar GIG Media till runt 2,5 Miljarder NOK.

    3. GIG Core (Plattformen) det stora guldägget som jag ser det. Helt enorm tillväxt och otroliga marginaler. Finns ju massa techbolag som skulle kunna handlas till obskyrda multiplar med den tillväxten och de marginalerna. Svårvärderat men jag ser enorma värden här. Omsatte om vi räknar bort en engångsintäkt i Q4 7.6 milj EURO med en EBITDA på 4.6 mil vilket ger en Ebitda marg på 60%, en marginal som stigit mycket senaste kvartalen och visar skalbarheten i plattformen. Räknar vi rullande 12 mån baserat på Q4 landar vi på en Ebitda på runt 20 milj EURO och då var alltså tillväxten yoy för Q4 över 200% och nästan 100% organisk tillväxt. Detta är alltså innan vi kommit igån med sammarbetet med Hard Rock. Mellan tummen och pekfingret sätter jag dock ett värde på 4-6 miljarder NOK, tycker alltså att bara GIG Core motsvarare hela GIGs börsvärde.

    4. Sports + Games. Här Håller jag mig kort och höftar en värdering då både ligger under utveckling. Vi vet dock att GIG kommer ha intäker från dag 1 här så fort man går live och det kommer rullas ut båda till egna brands och totalt till ett 40 tal brands på plattformen. Jag sätter ett försiktigt värde här på 0.5-1 miljard NOK.

  2. . 27 februari, 2018 / 04:02

    Tack för den här analysen, väldigt intressant! Jag undrar hur du räknade fram nettoskulden, jag har räknat på det men kommer inte fram till samma. Frågar eftersom jag undrar ifall jag gör fel.

    Tacksam för svar, mvh.

  3. . 27 februari, 2018 / 18:17

    Tack för svar!

    Hur resonerar ni kring sum of the parts värdering av gaming-delen. Det blir väl problematiskt att sälja GiG Gaming utan att få med GiG Core på köpet, borde med andra ord värderas mindre i jämförelse med försäljning av en komplett sida även om GiG gaming idag visar bra siffror. Eller sitter det stora värdet i kunder, omsättning, vinst och inte så mycket i programvara?

    • Småbolag & Undantag 27 februari, 2018 / 19:03

      Det är väl diskuterbart om det är en fördel eller nackdel. Core hade väl inte existerat om det inte hade funnits fördelar med upplägget men kanske blir svårare att sälja till operatörer med egna plattformar. Värdet sitter nog mycket i varumärkena.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s