Tar paus i Vitec.

FastighetbyranLogoLarge

I veckan meddelade fastighetsbyrån att man köper svenskfastighetsförmedling.

http://www.di.se/artiklar/2013/12/16/swedbank-skapar-ny-maklarjatte/

Enligt DI kommer fastighetsbyrån nu få en marknadsandel på 35%. Bloggerskan Karin Friberg har koll på marknaden och menar att siffran kan nå närmre 46% lite beroende på hur man räknar. Oavsett en mycket hög siffra.

http://karinfriberg.se/blogg/2013/12/17/fastighetsbyrans-marknadsandelar/#sInstRecentMediaWid/1/

FSB blir dessutom 50% ägare till hemnet och får där igenom även kontroll på mäklarstatestik som ägs av hemnet. Utöver det en väldigt stark ställning i Mäklarsamfundet som omfattar ca 80% av mäklar branschen. Samfundet har sedan tidigare på SveFast initiativ börjat utveckla ett eget mäklarsystem, Mspecs som skulle börja lanseras vid årsskiftet. Efter sammanslagningen känns det troligt att nya fastighetsbyrån med marknadsandel på 35-45% kommer använda sig av Mspecs framåt, kanske får dom med sig fler mäklare via sin starka ställning i samfundet och hemnet med. Det behöver inte bli så men möjligheten finns. Så hur påverkar det isf Vitec? Inte helt lätt förutspå men ska försöka göra lite uppskattningar.

vitec

Mäklare stod vid q3 i år för ca 50% av Vitecs omsättning på 142m och 30% av rörelseresultatet på 12m. Dock är den norska delen inräknad här. 2012 omsatte mäklare 168m varav 42m i Norge och rörelseresultatet var 26m. Norska Midas data förvärvades dock i september och ingår inte i helåret men även 2011 hade Midas omsättning på 42m och ska vara säsongsbetonat med vikt på andra årshalvan, så utgår från det. Jag överför omsättningsration rakt av till rörelseresultatet för få något gå på 42/168= 25%

Så uppskattat står Norska delen för 25% av rörelseresultatet för mäklare, återstår 75%.

Vitecs marknadsandel på svenska mäklarsidan är ca 90%. Både SveFast och FSB är idag kunder hos Vitec. Hur deras marknadsandel förhåller sig till Vitecs resultat är omöjligt säga. Det lär finnas stora skalfördelar hos Vitec med storleken då ett system kostar en viss summa ta fram och underhålla och rörelsemarginalen blir bättre ju fler kunder man kan sprida programvaran på då kostnaden för en ny kund bara är en ny kopia. Vidare kanske FSB och SveFast har stordriftsfördelar och inte behöver lika många licenser av Vitecs program som en mindre firma. Finns massor av felkombinationer men ialf.

Nya FSB får en marknadsandel på 35-45% av Sverige marknaden, Vitec har 90% av marknaden så totalt kan det påverka Vitec med 35-45% / 90% = 40-50% av rörelseresultatet för Vitecs svenska mäklardel som är uppskattad till 75%

Vitec borde alltså uppskattat kunna påverkas med  0.4-0.5 x 75%= -30-38% av rörelseresultat från mäklardelen enbart från bortfallet av FSB och SveFast.

Slår man ut q3´s siffror på helår (vilket jag tror är konservativt eftersom q4 brukar vara starkt samt att mäklarsidan börjar komma på fötter) så borde Vitecs mäklar-del ha ett rörelseresultat på ca 16m, drar man bort 30-38% av det får man ca 4.8-6.1m, 3.4-4.3mkr efter skatt eller 60-80 öre per aktie. 10-15% lägre vinst mao.

Vitec har haft lite problem med mäklarsidan i år (och är dessutom säsongsvarierat) men börjar komma tillbaka och 72% av rörelseresultatet kan hänföras till q3. I relation kan man ta 2012, då hade mäklare ett rörelseresultat på 27m, 70% över årets rörelseresultat.

Det finns felmöjligheter på säkert 100% åt båda håll med den här beräkningen, det kanske inte ens blir något systembyte men det visar väl ialf att det kan påverka Vitec ganska hårt i värsta fall, särskilt om det blir press på rörelsemarginalen . Tills jag har något bättre räkna på tar jag en paus. Vitec är mitt favoritbolag, har högsta förtroende för ledningen och hoppas vara aktieägare snart igen.

Övriga mäklare verkar inte helt förtjusta i FSBs drag och sneglar på alternativ. Jag tror att en ny konkurrerande marknadsplats  (booli?) och statestik från tex valuegard,  vore bra för Vitec nu om FSB tar sig an samfundets system. FSB kontollerar för många steg i kedjan annars.

Vad är era tankar om nya FSB, deras kontroll över hemnet, mäklarstatestik och samfundet och framförallt hur tror ni vitec påverkas?

http://www.di.se/artiklar/2013/12/18/ny-strid-om-hemnet/

Annonser

13 thoughts on “Tar paus i Vitec.

  1. Aktieingenjören 19 december, 2013 / 08:29

    Jag är inte så orolig även om jag håller med om din bedömning av nedsidan.

    Min gissning är att det här kommer att sätta igång en rejäl cirkus på mäklarmarknaden och när de mindre aktörerna drar öronen åt sig för vad marknadsdominanten ska göra tror jag att Vitec har goda möjligheter att stabilisera sin marknadsandel.

    • Småbolag&Undantag 19 december, 2013 / 10:15

      Bllir spännande följa. Vitec är säkert med i matchen när röken lägger sig.
      Tack för bloggliste adden. =)

      • Aktieingenjören 20 december, 2013 / 10:01

        Att uppmuntra bra bloggar ligger i allas intresse ;-).

        Ett tips är dock att lägga till ett fält för länkar till kommentarer även i botten av varje inlägg. Nu får man scrolla upp och öppna efter att ha läst inlägget.

  2. Finansnovis 19 december, 2013 / 10:13

    Jag har ingen aning om hur detta kan påverka Vitec på kort sikt, men på lång sikt är jag övertygad om att de kommer att behålla en stark marknadsposition. Mitt innehav ligger tryggt :)

    Men tack för en intressant genomgång, du har säkert rätt angående nedsidan om de nu skulle bestämma sig för att byta leverantör.

    • Småbolag&Undantag 19 december, 2013 / 10:28

      Räknar med kliva på igen så snart jag har något räkna på, långsiktigt är jag också övertygad om Vitec =)

      • Småbolag&Undantag 19 december, 2013 / 11:02

        Kan väl tillägga att jag normalt inte kliver av såhär, har ägt vitec sen 2008. Men är fullinvesterad tror mig se bättre värde på annat håll för tillfället.
        Återkommer med vad i en blogg senare i veckan

  3. Finansnovis 20 december, 2013 / 10:21

    Spännande! Kul med en ny blogg. Roligt namn du valt också!

  4. Småbolag&Undantag 20 december, 2013 / 15:39

    Härlig timing, kortsiktighet lönar sig som vanligt inte =) Men tycker fortfarande mitt beslut var ok iom svårigheten räkna på mäklarsidan samt investeringsalternativ.
    http://www.vitecsoftware.com/Artiklar/Press/Vitec-forvarvar-Acute-FDS-Oy/

    Ser ut vara ett fint förvärv i första ögonkastet. Hur snabbrörlig och konkurrensutsatt kan ”elektronisk journalhantering för aktörer på den finländska marknaden för hälsovård” vara?

    Prislappen ser bra ut om än aningen dyrare än historiskt, ialf om delar av tillägsköpskillingen faller ut men inget orda om i dagsläget. Blir spännande läsa mer om framåt!

    • Finansnovis 20 december, 2013 / 17:43

      Håller med om att det låter som en attraktiv nisch! Stabilt som få förmodligen. Vi får hoppas att mer information om företaget kommer. Haha, ja det var verkligen otur med timingen. Men sedan 2008 har du säkert fått en fin avkastning i vilket fall!? :)

      • Småbolag&Undantag 20 december, 2013 / 17:56

        Ja, jag gick in på 26kr, 2009 var det visst så har varit mitt bästa innehav tillsammans med Bahnhof.
        Det är en olustig känsla stå utanför bolaget måste jag säga.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s